Tykkään! En tykkää! Instagram piilottaa tykkäykset. Mitä muutos tarkoittaa yrityksille, entä vaikuttajille?
Kokeilusta käytännöksi – mitä tykkäyksille tapahtuu?
Tietoa Instagramin tykkäysten piilottamisesta on kiertänyt jo pidempään. Konkreettiseksi uudistus muuttui huhtikuussa 2019. Kanadassa aloitettu kokeilu laajennettiin pian kuuteen muuhun maahan: Irlantiin, Italiaan, Japaniin, Brasiliaan, Australiaan ja Uuteen-Seelantiin.
Maistiaisia uudesta maailmasta on nähty jo valituilla tileillä Suomessakin. Lopullisen muutoksen eteneminen selvinnee tämän vuoden aikana.
Uudistuksen jälkeen Instagram-käyttäjä ei voi enää nähdä kokonaistykkäysmäärää muiden tilien julkaisuissa. Eivät tykkäykset kuitenkaan täysin katoa bittiavaruuteen, sillä käyttäjät pystyvät edelleen itse näkemään omien julkaisujensa tykkäysmäärän.
Miksi Instagram haluaa piilottaa tykkäykset?
Uudistus aiheuttaa arvatenkin avoimia kysymyksiä ja huolia, mutta myös paljon kannustusta. Instagramin on todettu olevan nuorissa jopa vahvimmin ahdistusta ja pahaa mieltä tuottava sosiaalisen median kanava.
Jatkuva kilpailu tykkäyksistä on myös vaikuttajien parissa koettu turhautumisen ja stressin aiheuttaja. Kulmaa uusille julkaisuille on etsitty tykkäystavoitteella sen sijaan, että sisältö puhuttelisi omia arvoja ja näkemyksiä.
Uudistuksen yksi tärkeimmistä tavoitteista näyttää olevan ennen kaikkea käyttäjien kannustaminen jakamaan autenttisempaa sisältöä. Sellaista, mistä he aidosti itse pitävät. Luvassa on varmasti tervettä kehitystä Instagramin kulttuurille. Toisaalta myös iso muutos sovelluksen identiteetille.
Tarve vastuullisuuden kehittämiseen näyttää olevan selvä. Mutta muutokseen ajaa myös puhtaasti Instagramin huoli omasta tulevaisuudestaan. Käyttäjien julkaisutahdissa on viime vuosina ollut laskeva trendi.
Julkaisutahti on ollut laskussa vuodesta toiseen
Vuonna 2016 Instagramiin julkaistiin Later.comin tekemän tutkimuksen mukaan 3,3 kertaa viikossa. Vuodelle 2020 ennustus on enää noin kaksi julkaisua viikossa. Tykkäysten piilottamisella koitetaan taistella jatkuvaa julkaisutahdin hidastumista vastaan.
Julkaisumäärän laskun taustalla yhtenä merkittävä tekijänä on tykkääjien kalastelu. Maksimoidakseen tykkäykset käyttäjä voi säästää feediin vain parhaat kuvat ja videot. Sellaiset, joiden he uskovat menestyvän parhaiten algoritmin kanssa.
Keskimääräinen julkaisumäärä viikossa
Lähde Later.com
Miten käy vaikuttajayhteistyön?
Uudistus vaikuttaa tietenkin myös eri toimijoiden väliseen yhteistyöhön. Pian yhteistyökumppanit eivät voi ulkopuolelta arvioida vaikuttajan julkaisujen toimivuutta, ainakaan tykkäysten perusteella.
Vaikuttajilla on lisäksi tapana poistaa kuvia, jotka eivät saa tarpeeksi tykkäyksiä. Uudistuksen myötä tätä tapahtuu todennäköisesti vähemmän, mikä on sisällöllisesti niin käyttäjille kuin vaikuttajillekin vain hyvä asia.
Myönteistä muutoksessa on ennen kaikkea se, että jatkossa käyttäjät voivat julkaista sisältöä useammin ja vapaammin. Kun yksittäisten julkaisujen tykkääjämäärä ei ole niiden ultimaattinen tavoite, voi sovelluksen tulevaisuus näyttäytyä hyvinkin mielenkiintoisessa valossa.
Vaikutus vaikuttajiin ja vaikuttajayhteistöihin
Mikäli yritystilin julkaisut eivät ole loistaneet tykkääjämäärissä, muutos voi koitua hyödyksi. Tykkäykset kun usein ruokkivat uusia tykkäyksiä ja toisinpäin. Uudistus kannustaakin yrityksiä kokeilemaan rohkeammin erilaista sisältöä.
Haasteeksi yrityksille voi koitua vaikuttajayhteistyön kannattavuuden arviointi. Luottamus vaikuttajan itsensä ilmoittamiin tavoittavuuteen ja tykkäysmääriin on avainasemassa.
Jatkossa todennäköisiä ovat myös uudet ominaisuudet, kuten mahdollisuus kirjautua tarkkailijaprofiiliin selaimessa. Facebookin tapaan toimivalla ominaisuudella yritys pääsisi näkemään kuinka hyvin vaikuttajien julkaisut oikeasti menestyvät.
Marvelous – sosiaalisen median aallonharjalla
Haluatko hyödyntää uusimmat sosiaalisen median trendit yrityksesi markkinoinnissa? Tarjoamme sparrausapua, parhaat tipsit ja niksit sekä tuotannot. Ota yhteyttä jo tänään.