Arvioitu lukuaika: 2 min.

Lyhyiden musiikkivideoiden ympärille kehittynyt TikTok saa haastajan, kun Instagram julkaisi uuden Reels-toiminnon. Uutta sovellusta testataan parhaillaan Brasiliassa.

Mikä ihmeen TikTok?

TikTok on varsinkin nuorten, 16-24-vuotiaiden suosima videoiden jakopalvelu. Palvelun sisältö on laajentunut nopeasti erilaisista tanssi- ja karaokevideoista kaikenlaisen 9–15 sekuntia kestävän musiikillisen viihteen kodiksi.

TikTok on kasvattanut suosiotaan huimaa tahtia. Vuonna 2016 perustettu palvelu on kolmessa vuodessa onnistunut keräämään jo yli 500 miljoonaa aktiivista kuukausittaista käyttäjää. Näistä 150 miljoonaa on Kiinassa, missä palvelu toimii nimellä Douyin.

Ja mikä sitten on Instagram Reels?

Instagram Reels vaikuttaa olevan Instagramin näkemys TikTokin parhaista puolista. Jos se osoittautuu toimivaksi Brasilian kokeilussa, niin näemme varmasti pian tämän ominaisuuden muissakin maissa.

Instagramin omistava Facebook on arvatenkin nähnyt TikTokin kovimpana kilpailijanaan, varsinkin nuoremman kohderyhmän suosimalle Instagram-palvelulleen.

Ja sama kuviohan on nähty jo aikaisemmin. Instagram on ennenkin kopioinut parhaita ominaisuuksia kilpailijoiltaan. Tästä varmasti tunnetuimpana esimerkkinä Instagram Story. Alunperin My Story nimellä Snapchat-sovelluksessa suosituksi noussut toiminto kokoaa käyttäjän julkaisemat videot 24 tunnin ajaksi, jonka jälkeen ne katoavat. Instagram Story kasvoi pian lanseerauksen jälkeen alkuperäistä palvelua käytetymmäksi.

Mitä hyötyä Instagram Reels tarjoaa yrityksille? 

Seuraavan kaikki varmasti jo tunnustaa. Video tulee edelleen kasvattamaan otettaan mediakentällä tulevien vuosien aikana. Nuoret kulkevat kehityksen kärkijoukoissa, mutta käyttötottumukset muuttuvat myös vanhemmissa kohderyhmissä.

Instagram Reels avaa yrityksille täysin uuden tavan tarjota seuraajilleen uudenlaisia, luovia ja aikaansa reagoivia sisältöjä. Instagramin merkitys yrityksen markkinoinnissa tulee vain kasvamaan. Näissä karkeloissa edelläkävijällä on todellakin etulyöntiasema.

Käytännössä Instagram Reels -videot tulevat näkyviin käyttäjän haku-välilehdellä. Suosituimmat videot saavat runsaasti näkyvyyttä Top Reels -osiossa. Instagramin omaan kameraan tulee uusi Reels-valikko, millä videoiden luonti on helppoa.

Kysy rohkeasti meiltä lisää!

Haluatko hyödyntää uusimmat sosiaalisen median trendit yrityksesi markkinoinnissa? Tarjoamme sparrausapua, parhaat tipsit ja niksit sekä tuotannot. Ota meihin yhteyttä jo tänään.